Turystyka rowerowa w Polsce powoli zaczyna się coraz bardziej rozwijać. Coraz więcej osób zwraca uwagę, że ten sposób podróżowania jest nie tylko tańszy, ale też gwarantuje przygodę z którą nie może równać się jazda samochodem a nawet pociągiem.
Rowery te w porównaniu z rowerami szosowymi uzbrojone są z mocniejszą, czasami z wyglądu bardziej masywną ramę (często górna rura jest lekko spłaszczona - podobnie jak w przełajach, dzięki temu wygodniejsze jest noszenie roweru na ramieniu). Kierownica to oczywiście baranek - jest to jedna z najwygodniejszych i najzdrowszych dla naszego kręgosłupa kierownic - pozwala na zmianę pozycji na rowerze, co przy wielogodzinnej jeździe jest niesamowicie ważne. Rama wraz z widelcem przednim jest odpowiednio "podziurawiona", aby można było zamontować bagażnik przedni oraz tylni. Dlatego najczęściej ramy w tych rowerach są aluminiowe lub stalowe (CroMo). Koła (rozmiar 700c) przystosowane są do większych obciążeń, zazwyczaj mają od 36 do 48 szprych. Najczęściej spotykane są hamulce typu Cantilever, ale w niektórych modelach spotkać można hamulce tarczowe.
Oto kilka przykładów rowerów touringowych: